Szent II. János Pál Iskolaközpont

A Regnum Christi Föderáció evangelizációs tevékenységének egyik fontos terepe az oktatási intézményekben végzett munka. Magyarországon – a Krisztus Légiója Kongregáció fenntartásában működő – Szent II. János Pál Iskolaközpontban folyik a Regnum Christi lelkisége és pedagógiai szemlélete szerinti oktató-nevelő munka.
Iskolaközpontunk óvodától érettségiig foglalkozik a hozzánk járó diákokkal és családjaikkal. Óvodánk 4 csoportban várja a gyerekeket, az iskola 8 évfolyamos általános iskola, 4 évfolyamos gimnázium, illetve 5 évfolyamos két tanítási nyelvű (angol-magyar) gimnázium formájában működik.

Óvodánk, a Szent II. János Pál Iskolaközpont részeként a köznevelési rendszer legelső láncszeme. Szakmailag önálló intézményként elsősorban a gyermekek nevelését és a családi nevelés kiegészítését vállalja fel a gyermek 3 éves korától iskolába lépéséig.

Mottónk: „Egy gyermeket nem lehet jóvá szidni, csak jóvá szeretni.” /Böjte Csaba/

Ezt szem előtt tartva óvodánk az alábbiakat tartja küldetésének:
A gyermek számára a legfőbb modell a felnőtt, akinek a viselkedése és tettei példaértékűek, ezért óvodánk arra törekszik, hogy nevelőtestülete hitelesen közvetítse az evangéliumi értékeket és a katolikus értékrendet.

Óvodánk a nevelést és oktatást a Regnum Christi iskolaközpontjaira jellemző Teljes körű Nevelés szellemében végzi, melynek lényege, hogy a gyermeket egész személyében tekinti, és személye minden területének alakításával harmonikusan foglalkozik. Az óvodában ez értelmi, szociális, lelki és testi területekre bontható.
Értelmi (szellemi) nevelésünk célja, hogy a gyermekek óvodáskor végére alkalmassá váljanak a sikeres iskolakezdésre.
Szociális (emberi, apostoli) nevelésünk következtében a gyermekek sajátítsák el a keresztény értékrend szabályait, amit alkalmazzanak a közösségi életben, így szeretetteljesen figyeljenek egymásra.
Lelki nevelésünk által tapasztalják meg Jézus szeretetét és valóságos jelenlétét a mindennapok során.
A testi nevelés során váljon a gyermekek igényévé a mindennapos testmozgás, az egészséges életmódra való törekvés és a teremtett világ szeretete és védelme.

Reményeink szerint az óvodáskor végére elmondhatjuk minden gyermekről, hogy…
„növekedett bölcsességben, korban és kedvességben Isten és az emberek előtt” Lk 2,52.

 A Szent II. János Pál Iskola küldetése, hogy a magas színvonalú oktatás mellett a diákokat egész személyiségükben teljes körűen alakítsa, hogy érett, kiegyensúlyozott személyiséggé váljanak:

  • Szellemi téren: segítünk a diákoknak felismeri és kifejleszteni képességeiket azáltal, hogy szorgalomra nevelünk és növeljük a tanuláshoz szükséges akaraterőt
  • Emberi téren: olyan vezető egyéniségeket képzünk, akik apostoli lendülettel, a másik ember iránti érzékenységgel rendelkeznek és keresik, hogyan szolgálhatják leginkább felebarátjukat, közösségeiket, Egyházukat és hazájukat.
  • Lelki téren: diákjainkat megtanítjuk, hogyan válhatnak lelkileg gazdag és Isten Országának építésére kész, határozott fiatalokká, akik képesek magukat fegyelmezni és kötelességeiket teljesíteni.
  • Apostoli téren: olyan hiteles katolikus vezetők nevelésére törekszünk, akik az evangéliumi örömhír világosságában élnek és azt sugározzák közösségeikben, otthonukban, munkahelyükön és az Egyhában.

 

Regnum Christi lelkisége és pedagógiai szemlélete szerinti oktató-nevelő munka jellemzői

 

A Regnum Christi Iskolák céljai

Célunk, hogy diákjaink, tanáraink és egyéb képzőik vezetésével és segítségével, megszeressék a tudást, szenvedélyesen keressék az igazságot.
Célunk, hogy életkoruknak megfelelően szabad és érett személyeket neveljünk: legyenek hűségesek saját felelősségeikhez, képesek felismerni és értelmezni saját érzéseiket és ezeket személyük teljessé válása javára fordítani, legyenek nyitottak a másik ember és Isten felé, képesek különböző szempontokat figyelembe vevő, mély ítéletet alkotni az élet történéseiről és az emberekről, és legyenek képesek megfontolt döntéseket hozni.
Szilárdan hisszük, hogy a jövő generációjának oktatásában az értékek sokkal több transzcendenciát és fontosságot hordoznak, mint valaha, mert a világnak olyan fiatalokra van szüksége, akik tudásukkal és képességeikkel nem csak sikeressé tudnak válni az életben, hanem rendelkeznek azokkal az értékekkel, mely táplálja erőforrásaikat, megsokszorozza erejüket, hogy alkalmazkodni tudjanak a változáshoz, tudják a jót választani, boldognak lenni, és mindenekelőtt olyan vezetővé válni, aki hatással van és átalakítja a környezetét, amiben él.

A Regnum Christi Iskolák identitása

Nemzetközi iskolahálózat része vagyunk, akik arra törekszenek, hogy keresztény vezetőket neveljenek olyan eszközökkel, melyek megerősítik a diákok erősségeit, hogy képesek legyenek megbirkózni életük kihívásaival, és hogy hozzájáruljanak családjuk és a társadalom javainak gyarapításához.
Azt akarjuk elérni, hogy minden diák a legjobbat hozza ki önmagából, fejlessze talentumait és állítsa azokat a társadalom szolgálatába. Teljes körű nevelésre törekszünk, mely magába foglalja a személy minden képességét és területét: az értelmet, az akaratot és a szívet éppúgy, mint az emberi kapcsolatok területét.

A Regnum Christi Iskolák Hálózata tagjaként kiemeljük és erősítjük minden egyes diák egyéni talentumait, melyek őt azzá teszik, aki, figyelembe vesszük tanulási és fejlődési, érési ritmusát.

 

Ismerd meg a Regnum Christi iskolák nevelési alapelveit

 

 

 

Pedagógiai modellünk megvalósításának eszköze a Teljes körű Nevelés, melynek a következő jellemzői vannak:

  1. Krisztus-központúság

Iskolánk Krisztust állítja példaképnek. Ő áll erőfeszítéseink középpontjában. Minden tettünk, programunk, kezdeményezésünk, célunk és munkánk – a tanév minden programja – azt tükrözi, hogy törekszünk megismerni, szeretni és követni Krisztust. Ő a példakép diákjaink számára és minden a nevelő tevékenységben érintett tanár és alkalmazott számára.

 

  1. Szeretet, lelkesedés, meggyőződés

A nevelőknek folyamatos és pozitív motivációval lelkesíteni kell diákjaikat, hogy szabadon válaszoljanak, tegyék magukévá az ideálokat és legyenek meggyőződve arról, hogy tetteik az igazságon alapulnak. A belső meggyőződés elkezdi aztán alakítani diákjaink erkölcsi elveit, elvezeti őket oda, hogy megismerjék, megszeressék, akarják elérni az eléjük tűzött célokat, kihívásokat. A nevelő nem követel előzetes motiválás nélkül, és ennek a motivációnak az Isten, a diák és a felebarát iránti szeretetben kell gyökereznie. A nevelés és a tanítás a szeretet megnyilvánulási formái. Csak az nevel jól, aki szeret. Miközben szeret, a nevelő Isten iránta érzett szeretetét tükrözi vissza, azt a szeretetet, ami maga az Isten. A nevelő egész munkája Isten minden egyes rábízott személy iránt érzett szeretetének jelévé alakul át azok számára, akiket szolgál. A nevelő sosem tévesztheti szem elől, hogy a legfőbb eszköz, amely a nevelésben rendelkezésére áll, ő maga: személye, tanúságtétele, példamutatása többet érnek, mint a szavai.

Fontos azonban, hogy nem elég szeretni a gyerekeket és a fiatalokat, nekik észre is kell venniük, hogy szeretik őket. A nevelési folyamat fontos része, hogy a nevelt tudja és megtapasztalja, hogy szeretik, becsülik és értékelik őt. Ebből a tapasztalatból születik meg a vágy, hogy ő is szeressen, és mások szolgálatának szentelje magát, saját akaratából.

 

  1. Vezetővé válás

A keresztény ember, az isteni erények segítségével arra hivatott, hogy felelősen kamatoztassa kapott talentumait a másik ember szolgálatában. A keresztény vezetőként való élet egy válasz Isten személyes hívására és együttműködés Isten Országának építésében a társadalomban. A keresztény vezetői magatartás nagylelkűséget, bizalmat, kitartást, széleslátókörűséget, okosságot, küzdő szellemet, erősséget, mértékletességet és igazságosságot feltételez.

 

  1. Személyre szabott kísérés

Minden személy egyedi, Istentől kapott személyes talentumok és ajándékok kombinációja. A gyerekek, diákok életkörülményei azonban változatosak, függ családjuk társadalmi, anyagi, érzelmi és erkölcsi helyzetétől. Ebből adódóan nevelésük egyéni szinten zajlik. A személyes és a csoportos kísérés saját eleme a Regnum Christis képzési módszernek, melynek mintája maga Jézus Krisztus. Ennek a saját elemnek a főbb jellemzői a személyes odafigyelés, az igényesség iránti közös vágy, a szívélyes és pozitív hangnem, a magasra tett, de ugyanakkor reális célkitűzések, a nevelő közelsége és bizalma, a javasolt eszközök nyomon követése, az őszinte visszajelzés, baráti szeretet a közösség minden tagja között. A kísérésnek ezt a módját a nevelőnek olyan módon kell birtokolnia, hogy képes legyen azt természetes módon alkalmazni.

 

 

  1. Csapatmunka

Az iskola alapja a hatékony csapatmunka és együttműködés a vezetőség, a tanárok és technikai dolgozók között, mellyel mindenki ugyanazokért a célokért harcol a gyermek, a diák érdekében. Minél szorosabb összhangban dolgoznak a tanárok és az iskola vezetése, annál hatékonyabb a magas szintű oktatás és a teljeskörű nevelés. A tanárok a nevelési elvekkel való összhangjukból fakadó lendületükkel hiteles példaként állnak a diákok előtt, ami fokozza a nevelés hatékonyságát.

 

  1. Magas tanulmányi színvonal

Az Iskolaközpont célkitűzése, hogy a gyerekek, diákok korának megfelelő magas színvonalú szellemi képzést nyújtson. A foglalkozások, az órák tananyagban gazdagok, alaposak és jól tervezettek. Célunk az ismeretek és tudás iránti érdeklődés felkeltése, a gondolkodás fejlesztése és az összefüggések megláttatása, felhasználva a korábban tanultakat. A gimnáziumi képzés célja, hogy diákjainkat felkészítsük felsőfokú tanulmányok folytatására, és stabil nyelvtudást adjunk két idegen nyelven.

 

  1. Összhangban a modern pedagógia célkitűzéseivel

A Teljes körű nevelés a modern tehetséggondozás legkomplexebb eszköze. A tehetséggondozás alapja, hogy a teljes embert tekinti, és az adott személy erősségeire támaszkodik a gyengébb oldalak fejlesztésében. Komplexitása abban áll, hogy nemcsak a diák kiemelkedő teljesítményétre fókuszál, hanem azokra a területekre is, melyek fejlesztést igényelnek.

 

  1. Családok bevonása

Ahhoz, hogy nevelési programunk hatékony lehessen, a családokkal való kapcsolatra és párbeszédre van szükségünk. A család az a legfontosabb hely, ahol a diák iskolán kívüli élete elsősorban zajlik, itt fejlődik személyisége, jelleme, magatartása. Az Iskolaközpont rendszeres kapcsolattartást javasol annak biztosítására, hogy az intézményben tanultakkal összhangban álljon a családi elvárásrendszer és ezáltal a család és iskola kölcsönösen támogassa egymást.

 

  1. Szociális felelősségtudat

Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink figyelmét felhívjuk a valós társadalmi problémákra, és megtanítsuk őket, hogyan válaszolhatnak ezekre. A közösségi szolgálatban való részvétel és a Regnum Christi apostoli munkái segítenek növelni a diákok apostoli buzgalmát, szolidaritását és társadalmi igazságérzetét. Olyan alkalmak, amikor lehetőség nyílik a saját életvitelük és hitéletük összhangjának tudatosítására.  Szeretnénk felébreszteni diákjainkban a társadalmi felelősség iránti érzékenységet, mely felnőttként további gyümölcsöket terem majd.

 

  1. Életen át tartó folyamat

A teljes körű nevelés életre szóló vállalkozás. Tudjuk, hogy a tanulás, nevelés folyamata nem zárul le 19 éves korban. Az Iskolaközpont alapokat ad, amire támaszkodva a végzett diák saját felelőssége tudatában folytathatja a benne megkezdett művet.

Tanáraink hivatástudatukkal, lendületükkel és folyamatos szakmai fejlődésükkel természetes módon képviselik ezt diákjaink előtt.